Jak odebrać mieszkanie od dewelopera?

ModernHouse 2024-01-10

Odbiór zazwyczaj wiąże się z zapłaceniem ostatniej raty dlatego warto zrobić to dobrze. Odbiór mieszkania najlepiej zrobić w ciągu dnia w obecności przedstawiciela dewelopera. W dużym skrócie odbiór ma na celu porównanie i sprawdzenie umowy oraz wszystkich załączników, co do jakości wykończenia między protokołem informacyjnym.

Stan deweloperski nie jest dokładnie określony przepisami. Dlatego właśnie mieszkanie odbieramy na podstawie obietnicy złożonej przez dewelopera już w momencie podpisania umowy rezerwacyjnej. Z tego wynika, że już w tym momencie możemy uzyskać dużo informacji na temat mieszkania, np.:

  • czy rury w łazience będą w ścianach czy też na zewnątrz, czy łazienka sąsiaduje z innym mieszkaniem.

Warto zwrócić uwagę na to, że umieszczenie rur w ścianie wpłynie negatywnie na akustykę pomieszczenia.

Podczas odbioru powinniśmy sprawdzić między innymi:

  • rzut architektoniczny, wymiary pomieszczeń, wysokość, krzywizny,
  • czy ściany zbiegają się pod kątem prostym, możliwa odchyłka to maksymalnie 4 mm na 1 metrze,
  • sprawdzenie jakości tynków,
  • sprawdzenie poziomicą czy podłoga jest równa,
  • sprawdzenie okien i drzwi,
  • wentylacja, ilość kratek,
  • sprawdzenie balkonu, obróbek blacharskich,
  • rzut instalacji elektrycznej,
  • rzut instalacji sanitarnej, rura kanalizacyjna, odpływy,
  • gwarancja na zainstalowane produkty, okna, drzwi, grzejniki, ogólnie wszystkie elementy, które znajdują się w mieszkaniu,
  • ustalenie z deweloperem sposobu zgłaszania uwag,
  • ustalenie z deweloperem czy oprócz rękojmi oferuje także swoją gwarancję,
  • czy dom uzyskał pozwolenie na użytkowanie od powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego (ten aspekt jest bardzo ważny ponieważ oznacza to, że wszystkie media są podłączone i możemy śmiało korzystać z mieszkania),
  • czy są dostępne atesty i certyfikaty materiałowe,
  • dokumentacje zdjęciową przed położeniem tynków,
  • Klucze od skrzynki elektrycznej, gazowej, wodnej i na listy,
  • klucze od klatki schodowej, piwnicy, garażu, bokówki,
  • pilot do bramy wjazdowej i do bramy garażowej.

Dobrą praktyką jest skorzystanie z osoby, która zajmuje się na co dzień odbiorami.
Uwagi znajomego czy kogoś z rodziny mogą dla dewelopera nie wystarczyć. Najlepiej, aby zrobiła to osoba, która ma odpowiednie kwalifikacje i jest bezstronna.

Coraz częściej do odbioru mieszkań jest używana kamera termowizyjna.
Pokazuje dokładnie, gdzie ucieka ciepło tzw. mostki termiczne. Dzięki kamerze termowizyjnej możemy również sprawdzić gdzie jest wilgoć a także przedmuchy gniazdek i parapetów. Warto to sprawdzić, ponieważ źle połączone rury kanalizacyjne, pęknięta rura w ścianie lub zamienione kanały wentylacyjne mogą w przyszłości okazać się dużym kosztem.

Pamiętaj!

Na etapie umowy rezerwacyjnej możesz się pytać o wszystko!

Z kolei w momencie odbioru warto abyś spisał protokół o faktycznym stanie technicznym budynku.
Protokół z uwagami zgłaszasz do dewelopera. Pomoże Ci to uzyskać lepszą cenę bądź usterki zostaną naprawione na koszt dewelopera.
Deweloper jest zobowiązany w ciągu 14 dni wydać oświadczenie czy uznaje zgłoszone usterki i wady. Te które uzna za swoje niedociągnięcia musi naprawić w ciągu 30 dni.
Mieszkanie lub dom objęte są rękojmią w ciągu 5 lat usterki są usuwane na koszt dewelopera.